ŠTA JE TO DRIFT?
Drift podrazumeva zanošenje automobila tokom vožnje, a govori o sposobnosti vozača koji na krajnje atraktivan način, bočnim proklizavanjem i zanošenjem zadnjeg dela prelazi stazu. Poenta je da se drift nadovezuje iz jednog u drugi. Zato se u svetu na takmičenjima on najčešće izvodi na brdsko-planinskim putevima, jer su takvi putevi sami po sebi strmi i imaju puno povezanih oštrih krivina, ali ne izostaju i trkačke staze. U srži dobrog drifta jeste moć da se spoji pet ili šest povezanih „okreta“ bez ikakvih smetnji ili zaustavljanja u toku drifta. Tehnika ima dosta: od tehnike sa kvačilom pa do one sa ručnom kočnicom. Drift trke, zbog svoje vizuelne atraktivnosti polako uzimaju primat u svetu. Jedan od glavnih razloga za to je da u njoj mogu učestvovati ljudi sa manje talenta ali i profesionalci.
POGODNI AUTOMOBILI ZA DRIFT TAKMIČENJA
Drift, poznat već godinama, tek u poslednjem periodu uživa u velikoj popularnosti. Prvo u Japanu (gde je i nastao) a zatim i u celom svetu. Ne samo da je reč o nesvakidašnjoj formi motor sporta, nego i o veoma atraktivnom prizoru za publiku, kompletiranom škripom guma, vriskom motora i oblacima dima koji ostaju za automobilom koji svaku krivinu prolazi bočno. Dakle, praznik kako za oči tako i za uši, svakog pravog ljubitelja.
Sve to rezultovalo je brojnim mladim vozačima koji žele da se oprobaju u ovoj disciplini. Za razliku od ostalih, već poznatih auto sport kategorija, za drift takmičenja nije potrebno toliko novca ali dobar deo uspeha leži i u izboru pravog automobila. Ostatak je u vozačevim rukama i umeću. Naime, veoma je važno da pravi drift automobil ima dve osnovne stvari: malu težinu i snažan motor koji može da dostigne visoke obrtaje. Sa druge strane, najbolji drift automobilu su oni sa pogonom na zadnjoj osovini (radi lakšeg zabacivanje repa) mada se sreću i AWD modeli.
Ovim putem ćemo vam prikazati nekoliko najčešćih drift automobila koji se mogu naći i koji uz minimalne modifikacije mogu da predstavljaju opasne mašine za stazu a i za ulicu. Najveći broj automobila su, pretpostavljate, modeli japanskih proizvođača ali ima i evropskih marki. Krenimo redom…
Toyota Corolla Levin / Sprinter Toureno (AE 86)
Iza ovog dugačkog naziva krije se mali Toyotin kupe, stvoren na bazi tada aktuelne Corolle i predstavljen 1983. godine. Ovaj model je interesantan zbog svog tehničkog lay outa i zadnje vuče koja je u to vreme već bila retka jer su svi ostali modeli u klasi imali prednji pogon. Standardni motor od 1,5 litara i 70 KS, teško da se može nazvati snažnim ali u GT – S verziji sa 120 KS, AE 86 počinje da pokazuje ozbiljan potencijal. AE 86 je u kombinaciji male težine (ispod 1000 kg) i dorađenog motora bila idealan izbor za drift a o popularnosti ovog modela svedoče i brojni klubovi po svetu. Proizvodnja je prekinuta 1987. godine.
Mazda RX 7
Ovaj revolucionarni model Mazde svima je ostao u sećanju zahvaljujući po čuvenom Wankel motoru. Ipak, ljubitelji drifta visoko cene njegove performanse i turažne sposobnosti rotacionog agregata koje, pretvorene u snagu na točkovima, rezultuju fantastičnim performansama. Za drift su interesantne poslednje dve generacije FC (1985. – 1991.) i FD (1992. – 2002.) koja je imala čak 280 KS u stock formi. Ipak, loša strana ovog modela je i ograničen tuning motora zbog neuobičajene koncepcije agregata i kvalitet istog dok je sam motor veoma osetljiv na loše gorivo i pad pritiska ulja koji dovode do gubitka kompresije i snage.
Toyota Supra
Ovaj japanski sportista je zamišljen kao klasa iznad Celice pa je imao i jače motore i bolju opremu. Predstavljen je 1979. godine ali su za drift najinteresantnije zadnje tri generacije (od 1982. do 2002.). Ispod haube su se mogli naći 2.0, 2,5 i 3,0 litarski agregati (poslednja generacija, samo 3,0 V6), tako da je Supra uvek imala dosta snage. Međutim, obzirom na velike motore i dimenzije automobila, težina od skoro 1,5 tona je problem. Zato, ako se ovaj model priprema za drift, olakšavanje je obavezno!
Nissan 180, 200 SX
Ovaj model Nissana je bio prilično dugovečan i pravio se od 1989. do 1998. godine. Kupcima su na raspolaganju bila dva motora: 1,8 i 2.0 sa 175 KS i 205 KS koji su ovaj kupe i njegovih 1200 kg sa lakoćom mogli da lansiraju do 100 km/h za 6 sekundi, i to u serijskoj verziji. Kod nas je ovaj model relativno čest tako da može biti odličan izbor za drift. Pored 180 SX, može se naći i model 240 SX koji je nešto veći i lukszniji kupe ali ne i brži.
Nissan Skyline
Sveti gral ljubitelja tuninga i drifta je Nissan Skyline. Iako je to ime poznato još od 60tih godina, poslednje tri verzije (R 32, R33, R34) su stekle svetsku popularnost kao ultimativni ulični modeli. Iako je Skyline često i limuzina sa 4 vrata, kupe verzije su najcenjenije. Motori koji se mogu naći kreću od 1,8 litarskog četvorocilindraša i završavaju se sa 2,8 litarskim rednim šestakom koji ima neslućen tuning potencijal i mogućnosti podizanja snage. R 32 i R 33 su modeli samo sa zadnjom vučom dok R 34 ima i integralan pogon. Ipak, većina produkcije je ostala u Japanu a neke verzije se mogu naći samo sa volanom na desnoj strani, tako da je potraga za Skylineom u Srbiji prilično neizvesna ali ako se zna da se ti automobili lako nasviraju i na 1000 KS, vredi probati.
Porsche 924
Prilično netipičan ali interesntan drift automobil, ovaj Porsche je rasprostanjen kod nas. Ipak, svi primerci su vremešni ali kriju pristojan potencijal već u osnovnoj verziji sa 125 KS. Međutim, varijanta koju treba tražiti je 924 Turbo sa 170 KS ili noviji 944 Turbo sa 220 KS. Ti modeli se odlikuju malom težinom, velikom upravljivošću i snagom pa se mogu smatrati i dobrim drift vozilima.
BMW Serije 3 (E 30)
Ovaj BMW je veoma popularna mašina i to na globalnom nivou. Serija E 30 je predstavljena 1982. i odmah je privukla pažnju tržišta. Čuvena “kockica“ je bila prva koje je i imala svoju M3 verziju, tada, ultimativnog trkača koji se dokazao na stazama. Sa druge strane, E 30 je odlilčan izbor za svakog početnika u driftu jer objedinjuje jake motore, zadnju vuču i nisku težinu kao i odličnu podršku u obliku servisa i rezervnih delova u slučaju da nešto pođe loše. Verzije na koje treba obratiti pažnju su 325 i M3 kao i česte AC Schnitzer konverzije sa 2,7 motorom.
Alfa Romeo 75
Takođe prilično netipičan drift model ali automobil sa veoma velikim potencijalom: Alfa 75. Iako se radi o velikoj limuzini, ispod lima krije se možda najbolja tehnička konstrukcija za ovu vrstu takmičenja. Naime, sve 75-ce imaju trans axle sistem, što znači da su menjač i diferencijal montirani na zadnoj osovini. Ovo ima za rezultat skoro idealan raspored težina (50 % : 50 %), što daje fantastičnu upravljivost i kontrolu. Sve to, u kombinaciji sa 1,8 Turbo motorom, 2,5 i 3,0 V6 motorima daje odlične rezultate. Obzirom da ih ima dosta kod nas, vredi razmisliti…
* Tekst je preuzet iz časopisa Tuning-Styling®