DRIFT

ŠTA JE TO DRIFT?

Drift podrazumeva zanošenje automobila tokom vožnje, a govori o sposobnosti vozača koji na krajnje atraktivan način, bočnim proklizavanjem i zanošenjem zadnjeg dela prelazi stazu. Poenta je da se drift nadovezuje iz jednog u drugi. Zato se u svetu na takmičenjima on najčešće izvodi na brdsko-planinskim putevima, jer su takvi putevi sami po sebi strmi i imaju puno povezanih oštrih krivina, ali ne izostaju i trkačke staze. U srži dobrog drifta jeste moć da se spoji pet ili šest povezanih „okreta“ bez ikakvih smetnji ili zaustavljanja u toku drifta. Tehnika ima dosta: od tehnike sa kvačilom pa do one sa ručnom kočnicom. Drift trke, zbog svoje vizuelne atraktivnosti polako uzimaju primat u svetu. Jedan od glavnih razloga za to je da u njoj mogu učestvovati ljudi sa manje talenta ali i profesionalci.

POGODNI AUTOMOBILI ZA DRIFT TAKMIČENJA

Drift, poznat već godinama, tek u poslednjem periodu uživa u velikoj popularnosti. Prvo u Japanu (gde je i nastao) a zatim i u celom svetu. Ne samo da je reč o nesvakidašnjoj formi motor sporta, nego i o veoma atraktivnom prizoru za publiku, kompletiranom škripom guma, vriskom motora i oblacima dima koji ostaju za automobilom koji svaku krivinu prolazi bočno. Dakle, praznik kako za oči tako i za uši, svakog pravog ljubitelja.

Sve to rezultovalo je brojnim mladim vozačima koji žele da se oprobaju u ovoj disciplini. Za razliku od ostalih, već poznatih auto sport kategorija, za drift takmičenja nije potrebno toliko novca ali dobar deo uspeha leži i u izboru pravog automobila. Ostatak je u vozačevim rukama i umeću. Naime, veoma je važno da pravi drift automobil ima dve osnovne stvari: malu težinu i snažan motor koji može da dostigne visoke obrtaje. Sa druge strane, najbolji drift automobilu su oni sa pogonom na zadnjoj osovini (radi lakšeg zabacivanje repa) mada se sreću i AWD modeli.

Ovim putem ćemo vam prikazati nekoliko najčešćih drift automobila koji se mogu naći i koji uz minimalne modifikacije mogu da predstavljaju opasne mašine za stazu a i za ulicu. Najveći broj automobila su, pretpostavljate, modeli japanskih proizvođača ali ima i evropskih marki. Krenimo redom…

Toyota Corolla Levin / Sprinter Toureno (AE 86)
Iza ovog dugačkog naziva krije se mali Toyotin kupe, stvoren na bazi tada aktuelne Corolle i predstavljen 1983. godine. Ovaj model je interesantan zbog svog tehničkog lay outa i zadnje vuče koja je u to vreme već bila retka jer su svi ostali modeli u klasi imali prednji pogon. Standardni motor od 1,5 litara i 70 KS, teško da se može nazvati snažnim ali u GT – S verziji sa 120 KS, AE 86 počinje da pokazuje ozbiljan potencijal. AE 86 je u kombinaciji male težine (ispod 1000 kg) i dorađenog motora bila idealan izbor za drift a o popularnosti ovog modela svedoče i brojni klubovi po svetu. Proizvodnja je prekinuta 1987. godine.

Mazda RX 7
Ovaj revolucionarni model Mazde svima je ostao u sećanju zahvaljujući po čuvenom Wankel motoru. Ipak, ljubitelji drifta visoko cene njegove performanse i turažne sposobnosti rotacionog agregata koje, pretvorene u snagu na točkovima, rezultuju fantastičnim performansama. Za drift su interesantne poslednje dve generacije FC (1985. – 1991.) i FD (1992. – 2002.) koja je imala čak 280 KS u stock formi. Ipak, loša strana ovog modela je i ograničen tuning motora zbog neuobičajene koncepcije agregata i kvalitet istog dok je sam motor veoma osetljiv na loše gorivo i pad pritiska ulja koji dovode do gubitka kompresije i snage.

Toyota Supra
Ovaj japanski sportista je zamišljen kao klasa iznad Celice pa je imao i jače motore i bolju opremu. Predstavljen je 1979. godine ali su za drift najinteresantnije zadnje tri generacije (od 1982. do 2002.). Ispod haube su se mogli naći 2.0, 2,5 i 3,0 litarski agregati (poslednja generacija, samo 3,0 V6), tako da je Supra uvek imala dosta snage. Međutim, obzirom na velike motore i dimenzije automobila, težina od skoro 1,5 tona je problem. Zato, ako se ovaj model priprema za drift, olakšavanje je obavezno!

Nissan 180, 200 SX
Ovaj model Nissana je bio prilično dugovečan i pravio se od 1989. do 1998. godine. Kupcima su na raspolaganju bila dva motora: 1,8 i 2.0 sa 175 KS i 205 KS koji su ovaj kupe i njegovih 1200 kg sa lakoćom mogli da lansiraju do 100 km/h za 6 sekundi, i to u serijskoj verziji. Kod nas je ovaj model relativno čest tako da može biti odličan izbor za drift. Pored 180 SX, može se naći i model 240 SX koji je nešto veći i lukszniji kupe ali ne i brži.

Nissan Skyline
Sveti gral ljubitelja tuninga i drifta je Nissan Skyline. Iako je to ime poznato još od 60tih godina, poslednje tri verzije (R 32, R33, R34) su stekle svetsku popularnost kao ultimativni ulični modeli. Iako je Skyline često i limuzina sa 4 vrata, kupe verzije su najcenjenije. Motori koji se mogu naći kreću od 1,8 litarskog četvorocilindraša i završavaju se sa 2,8 litarskim rednim šestakom koji ima neslućen tuning potencijal i mogućnosti podizanja snage. R 32 i R 33 su modeli samo sa zadnjom vučom dok R 34 ima i integralan pogon. Ipak, većina produkcije je ostala u Japanu a neke verzije se mogu naći samo sa volanom na desnoj strani, tako da je potraga za Skylineom u Srbiji prilično neizvesna ali ako se zna da se ti automobili lako nasviraju i na 1000 KS, vredi probati.

Porsche 924
Prilično netipičan ali interesntan drift automobil, ovaj Porsche je rasprostanjen kod nas. Ipak, svi primerci su vremešni ali kriju pristojan potencijal već u osnovnoj verziji sa 125 KS. Međutim, varijanta koju treba tražiti je 924 Turbo sa 170 KS ili noviji 944 Turbo sa 220 KS. Ti modeli se odlikuju malom težinom, velikom upravljivošću i snagom pa se mogu smatrati i dobrim drift vozilima.

BMW Serije 3 (E 30)
Ovaj BMW je veoma popularna mašina i to na globalnom nivou. Serija E 30 je predstavljena 1982. i odmah je privukla pažnju tržišta. Čuvena “kockica“ je bila prva koje je i imala svoju M3 verziju, tada, ultimativnog trkača koji se dokazao na stazama. Sa druge strane, E 30 je odlilčan izbor za svakog početnika u driftu jer objedinjuje jake motore, zadnju vuču i nisku težinu kao i odličnu podršku u obliku servisa i rezervnih delova u slučaju da nešto pođe loše. Verzije na koje treba obratiti pažnju su 325 i M3 kao i česte AC Schnitzer konverzije sa 2,7 motorom.

Alfa Romeo 75
Takođe prilično netipičan drift model ali automobil sa veoma velikim potencijalom: Alfa 75. Iako se radi o velikoj limuzini, ispod lima krije se možda najbolja tehnička konstrukcija za ovu vrstu takmičenja. Naime, sve 75-ce imaju trans axle sistem, što znači da su menjač i diferencijal montirani na zadnoj osovini. Ovo ima za rezultat skoro idealan raspored težina (50 % : 50 %), što daje fantastičnu upravljivost i kontrolu. Sve to, u kombinaciji sa 1,8 Turbo motorom, 2,5 i 3,0 V6 motorima daje odlične rezultate. Obzirom da ih ima dosta kod nas, vredi razmisliti…

* Tekst je preuzet iz časopisa Tuning-Styling®


NAJAVA DOGAĐAJA
  • Uspesno zavrsena Tuning i Drift sezona u 2017godini na Novosadskom Sajmu automobila

    Na otvorenom prostoru Novosadskog sajma u sklopu "Tuning day" - a održane su atraktivne drift vožnje automobila, na veliko oduševljeno više hiljada ljudi koji su imali priliku da uživaju u tom nesvakidašnjem spektaklu.

    Posetioci su mogli da vide četiri moćna vozila snage od 300 do 700 „konja“ koja imaju pogon na zadnjim točkovima i prilkom  proklizavanja u krivinama koriste inerciju tako da „plešu“ uz mnogo dima i adrenalina, na opšte zadovoljstvo svih u gledalištu.

    Potom su posetioce zabavili egzibicionisti sa svojim kartinzima i trajkovima, a nedugo zatim usledila je i trka prepuna adrenalina i zabave u kojoj su se takmičili drift vozači protvi popularnih "rejsera", odnosno učesnika trka sa ubrzanjem na 201 metar.

    "STREET RACE 201" trke poznatije su u javnosti kao trke ubrzanja, a prilagođene su tako da u njima na pravcu odnosno stazi dugačkoj 201 metar mogu učestvovati vozači koji svoja vozila koriste svakodnevno u javnom saobraćaju, ali su neki automobili podešeni  i napravljeni  isključivo za takav vid auto sporta. Oni su u potpunosti opravdali očekivanja razvijajući veliku brzinu za kratko vreme, koja se jedva mogla ispratiti golom okom.

    Održano je i "burnuot" takmičenje gde su svi posetioci Sajma automobila mogli da osete miris paljenih guma sa automobila koji su se mahnito kretali na otvorenom prostoru Novosadskog sajma, a viđeno je  Db merenje muzičke snage, te merenje zvuka izduvnog sistema gde su se na atraktivan način predstavili svi zaljubljenici u glasnu muziku, koji su u svoja automobilska ozvučenja uložili mnogo truda, vremena, ali i novca.

    Nesvakidašnji automobili zainteresovali posetioce

    Izložba modifikovanih automobila na kojoj je predstavljeno na desetine sportskih, ali i putničkih kola koja su stilizovana i prilagođena po ukusima vlasnika za potrebe drifotvanja i uživanja u glasnoj muzici, nalazilo se u  Hali 4 Novosadskog sajma na Sajmu i posetioci  su mogli da ih vide samo u subotu na Sajmu automobila. Naravno uz snažne automobile idu i lepe devojke a jedna od iznenađenja je bila i Atina Ferari.


    Predsednik "Auto tuning club"-a iz Beograda i organizator današnje izložbe Aleksandar Jokić kazao je da je veoma zadovoljan posetom, kao i kvalitetom izloženih modifikovanih automobila. To su tjunirani automobili, sređeni po meri svojih vlasnika, automobili sa doteranim izgledom, sa dobrim felnama, sa snažnim ozvučenjem, zanimljivih boja, odnosno nesvakidašnji automobili koji se ne mogu često videti na ulicama naših gradova ili na putevima, istakao je Jokić.


    Da održavanje i sređivanje specijalno modifikovanih automobila košta mnogo, potvrdio nam je i organizator izložbe. Kako napominje, da bi se stilizovao automobil za kategoriju drift, potrebno je izdvojiti od šest do 30 hiljada evra, mada gornja granica zapravo ne postoji.

    Neki od izložbenih automobila prerađivani su na više kontinenata, a vlasnici takvih automobila ne štede ni vreme, ni novac da bi od svojih ljubimaca napravili nesvakidašnju atrakciju.

    Kada je reč o stavljanju snažnog ozvučenja u automobil, nekada je bilo potrebno 150 hiljada, a danas kvalitetno i kompetentno ozvučenje možete nabaviti za 50 hiljada dinara, naglasio je Jokić.

    Pasija koja traje

    U Hali 4  Novosadskog sajma 28.oktobra 2017.godine bili  su izloženi  automobili među kojima je bilo onih i onih koji su od prvobitnog izgleda zadržali samo šasiju i motor.

    Jedan od ljudi koji su mnogo vremena uložili u što bolje automobilsko ozvučenje je i Ante Milina iz Šida, a njegova bela Nissan "micra" je proizvedena 1995. godine, premda je on vlasnik tog automobila od 2001. godine. On je napomenuo da je do sada uložio toliko novca u svog ljubimca da je mogao kupiti nov automobil koji košta nekoliko desetina hiljada evra, ali da njemu ništa ne može zameniti osećaj "nevremena u autu" kada pusti muziku u svom automobilu.

    U početku sam ulagao samo u muziku, a sada sam prešao i na stilizovanje. Stavio sam sportske opruge od 30 milimetara, uradio sam takozvanu kosku između amortizera koja ih ojačava. Zbog muzike sam ugradio jači alternator od 180 ampera, stakla su mi klonirana, imam vrhusnki odbrambeni sistem koji štiti moje ozvučenje od lopova, ugrađen je alarmni sistem, GPS, led svetla, sportski auspuh i bezbroj drugi stvari, napomenuo je Milina koji  se takmičio na Tuning day - u u DB drag rejsing takmičenju, u merenju najglasnijeg zvuka u unutrašnjosti vozila a DB  zapravo označava decibele nivoa zvučnog pritiska.

    Da sređivanje automobila predstavlja opsesiju, dokazuje i 72-ogodišnji Bogdan Jovanović iz Beograda koji je na današnju izložbu dovezao svog čuvenog Golfa "dvojku" GTI od 1800 kubika iz 1989. godine, koji je od originalnog izgleda sačuvao samo šasiju i motor. Taj metalik crni automobil izgleda kao da je upravo izašao iz fabrike, a njegov vlasnik kaže da je u njega uložio višedecinijski trud.


    On je maksimalno spušten, zadnja sedišta su izbačena, stavljene su mu "sedamnaestice" gume što je neuobičajeno za taj automobil, odrađena je "šminka" motora i kompletne unutrašnjosti, gepeka i muzičkog dela. Dodavao sam, prepravljao sam, a uglavnom sam sve radio sam na ovom automobilu. Uživam u stilizovanju iako sam zakoračio u osmu deceniju i ovde sam najstariji momak, kroz osmeh je zaključio Bogdan.


    Svi zainteresovani posetioci Sajma automobila bili u prilici da saznaju sve u vezi sa modifikovanjem automobila, a vlasnici takvih kola, bili su veoma  otvoreni za razgovor uz obećanje da će uvek svakom  ko ima nameru da tjunira svoj auto dati informacije koje se odnose na cenu, način uređivanja i održavanja, ali i da će rado izmeniti iskustva sa svim ljubiteljima muzike, brzine i dizajna automobila.